Kennis is er om te delen. Daarom hebben wij alvast een selectie gemaakt van interessante onderzoeken, rapporten en (segmentatie) modellen.
Publicatie: juli 2025
De Vakantie Sentiment Monitor (VSM) biedt inzicht in de vakantie-intenties van Nederlanders en onze buurlanden. Ook wordt gekeken naar de invloed van actuele gebeurtenissen op het vakantiegedrag en -bestemmingen. Denk aan stijgende prijzen, onvoorspelbaar weer en geopolitieke ontwikkelingen.
Publicatie: januari 2019
Nederland verwacht richting 2030 een groei van 50% van het aantal internationale toeristen. Dit vraagt om een nieuwe aanpak, waarbij het doel is dat alle Nederlanders profiteren van toerisme, dus zowel bewoners, bezoekers als bedrijven.
Publicatie: maart 2025
De binnenlandse markt - Nederlanders op vakantie of recreatief (dag)bezoek in eigen land - is groot: zowel in aantallen als bestedingen. Ook op sociaal-maatschappelijk en ecologisch vlak is de impact van deze bezoeker cruciaal. Daarom zoomt NBTC dieper in op bezoek uit eigen land in De binnenlandse markt in beeld.
Publicatie: januari 2024
In dit rapport van NBTC zijn twee onderzoeken samengevoegd die allebei zijn uitgevoerd in 2021/2022. Het eerste onderzoek richt zich op dagbezoeken uit de buurregio's van Duitsland en België. Het tweede onderzoek richt zich op internationale verblijfsbezoeken.
Publicatie: juni 2023
In dit rapport van de NBTC zijn twee onderzoeken samengevoegd die allebei zijn uitgevoerd in 2021/2022. Het eerste onderzoek richt zich op dagbezoeken uit de buurregio's van Duitsland en België. Het tweede onderzoek richt zich op internationale verblijfsbezoeken.
Publicatie: december 2023
De vrijetijdssector in Nederland heeft een positief jaar achter de rug. In alle subsectoren is er sprake van een volumegroei ten opzichte van het jaar 2022. Ook valt er een verschuiving waar te nemen in de consumentenuitgaven van producten naar diensten.