De citymarketing van Alkmaar als geïntegreerde en strategische activiteit uitvoeren is het centrale doel van Alkmaar Marketing. Hierbij richten we ons op de segmenten bewoners, bezoekers, bedrijven en talenten, om een breed gedragen en positieve ontwikkeling van de gemeente Alkmaar te stimuleren. Citymarketing is een krachtig instrument om niet alleen de economische positie te versterken, maar ook het welzijn van alle betrokkenen - bewoners, bezoekers, bedrijven en talenten - te vergroten.
Na een tweejarig traject, waarin een brede groep vertegenwoordigers uit allerlei (werk)velden van Alkmaar samen heeft gewerkt aan een verhaal dat echt van én voor iedereen is, is het Verhaal van Alkmaar gelanceerd. Het laat zien wie we zijn, waar we voor staan en wat ons verbindt. Van onze rijke historie tot de levendige binnenstad, van nuchtere doeners tot ambitieuze dromers: Alkmaar is authentiek, aantrekkelijk en ambitieus. Wil je meer weten over het merk, de kernwaarden en hoe je dit verhaal zelf kunt uitdragen? Ontdek alles op de pagina Het merk Alkmaar.
Met elkaar hetzelfde verhaal vertellen maakt de stad en regio krachtiger en herkenbaarder. De basis van succesvolle citymarketing waar we met onze partners hard aan werken.
In dit marketingplan 2025 is de vertaling gemaakt naar concrete campagnes en middelen om het verhaal van Alkmaar en haar regio gezamenlijk eenduidig en krachtig neer te zetten.
Als citymarketing organisatie hebben we de taak om door middel van marketing en promotie de bekendheid van de gemeente Alkmaar te vergroten en het imago te verbeteren.
In de jaaroverzichten van 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024 lees je meer over het merk Alkmaar, onze doelen, doelgroepen, communicatiemiddelen en campagnes die zijn gevoerd.
Bekijk de resultaten van de campagnes die wij voeren om het imago van Alkmaar te versterken onder de verschillende doelgroepen.
Bekijk hier de promotiepakketten die Alkmaar Marketing aanbiedt.